Bremsesystemet i din bil

Den gennemsnitlige dansker bruger sine bremser omkring 75.000 gange årligt.

Men ikke alle har styr på, hvad bremsesystemet egentlig indebærer.

Det er heller ikke altid lige til. Bremsesystemet kan indeholde mange forskellige elementer afhængig, hvilken bil, du har.

Ens for alle biler er dog, at alle dele af bremsesystemet skal fungere, så du og dine medtrafikanter er sikre i trafikken.

Lad os gennemgå et par forskellige komponenter, et bremsesystem kan indeholde.


Bremseskiver

Bremseskiverne sidder på de fleste nyere biler i dag. De er monteret på hjulene og følger hjulenes bevægelse, når de kører.

Da skiverne slides løbende, er det vigtigt, at du fra tid til anden tjekker, om de er fit for fight. Er de rustfri og blanke, er de i fineste orden.


Bremsekalibre

Bremseskiverne arbejder sammen med bremsekaliberen for at bremse din bil.

Måden hvorpå det fungerer, er at kaliberen kniber fat i bremseskiverne, hvilket skaber stærk friktion, der bremser farten på bilen.

For at passe godt på din bremsekaliber skal den have en beskyttelseshætte.

Er kaliberen af nyere art,  burde den have én. Beskyttelseshætten kan dog med tiden blive slidt, og det lukker snavs fra vejen ind i stemplet.

Søg efter bremseskiver, bremseklodser og bremsekalibre i vores shop


Bremseklodser

Bremseklodserne er også i tæt samarbejde med skiverne og kaliberen. De er placeret indvendigt i kaliberen, og presses op mod bremseskiverne, når bilen skal bremse.


Bremseslange

En bremseslange har den vigtige funktion at overføre bremsevæsken fra bremseledningen til bremsekaliberen.

Trykket, der bruges til at overføre væsken, sørger også for, at bremseklodserne kan klemme bremseskiverne.

Vi anbefaler altid, at du skifter din bremseslange, hvis den er slidt eller bare af dårlig kvalitet.

Bremseslangen er lavet af gummi, og er derfor en af de dele, der slides løbende.

Der er samtidig risiko for at få “prop” i bremseslangen. Det sker, hvis låget til beholderen med bremsevæske er utæt, så der kan kan komme skidt ind.

Skidtet kan skabe en prop i bremseslangen, hvilket kan resultere i, at du skal tømme en stor del af bremsesystemet.


Bremsekabler

Er din håndbremse ikke mekanisk, men elektronisk, fungerer den via kabler, som kobles til bremsen. Hænger din håndbremse eller virker på anden måde slidt, er det vigtigt, at du udskifter enten bremsen eller bremsekablerne.

Er du i tvivl, om tiden er inde til nye bremsekabler, kan du altid tage et smut forbi vores gør-det-selv-værksted eller ringe til os på 38191922 og få hjælp af vores mekaniker.


Bremsekraftfordeler

En elektronisk bremsekraftfordeler sikrer, at der er balance i fordelingen af bremsekraft mellem de to aksler i bilen.

Systemet medregner automatisk  alle de vigtige faktorer, der er afgørende for, hvordan bremsekraften fordeles. Det er eksempelvis faktorer som vægten af bilen og vejens tilstand.

Balancen er med til at sikre, at bremserne fungerer optimalt, og du kan køre trygt og sikkert.


Hjulcylindre

Hjulcylindrene er en del af dine bagbremser. Cylindrene står for at transmitere tryk, så bremsebakkerne bliver presset op mod bremsetromlerne.

En god måde at kontrollere, om dine hjulcylindre skal skiftes, er ved at tjekke, om der er bremsevæskespor ved manchetterne på cylindrene.


Hovedbremsecylindre

Hovedbremsecylinderen er et væsentlig element i den hydrauliske del af bremsesystemet.

Når du trykker på bremsen i bilen, taler pedalen til hovedbremsecylinderens stempler.

Hovedcylinderen indeholder som oftest to stempler. I Danmark er det endda lovpligtigt, at cylinderen har hele to stempler. Det er det fordi, det generelt er sikrere at køre i bilen med to af slagsen.

Hvert stempel bruges til at bremse ét forhjul og ét baghjul hver.

Der kan desværre opstå flere forskellige problemer med hovedbremsecylinderen.

Hvis din bil skrider, når du bremser, bremsen siger en høj lyd, eller din bil er for langsom om at bremse, er der stor sandsynlighed for, at den er gal med hovedcylinderen.


Tromlebremse

Tromlebremsen er en bremse, som fungerer ved at skabe friktion med bremsebakkerne. Det sker ved, at bremsebakkerne skubbes ud mod tromlebremsen, når bilen skal bremse.


Bremsebakker

Bremsebakker er en del af tromlebremsen.

I flere nyere biler bruges bremseskiver til både for- og baghjul, hvorfor bremsebakker ikke ses lige så ofte. Andre biler har dog både bremseskiver og tromlebremse på de bagerste hjul.


Slidindikator

En slidindikator lyser, når dine bremser snart skal skiftes.

Når den er i kontakt med bremseskiven, fortæller den sin pære, at den skal lyse og gøre dig opmærksom på, at det er på tide at udskifte bremserne.  


Stoplyskontakt

Stoplyskontakten har også en vigtig funktion, på trods af, at det er en lille reservedel. Når du bremser i bilen, signaleres automatisk til de andre trafikanter,  at du er ved at sænke farten ned.

Det sker ved, at stoplysets kontakt aktiveres, idet du træder på bremsen.

Kontakten er ikke besværlig at udskifte, men kræver bare, at du ved, hvordan man gør. Vi anbefaler derfor, at du første gang, den skal skiftes, spørger en kyndig mekaniker om hjælp.


Find slidindikator og stoplyskontakt på vores shop her

Pas bedre på dig selv: Se statistikker over trafikulykker i DK

Bremsesystem

Bremsesystem